Od początku istnienia naszej poradni terapia metodą Integracji Sensorycznej (SI) cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych, ambitnych, ciepłych i zaangażowanych w swoją pracę terapeutów.

Zajęcia poradni odbywają się w trzech odpowiednio przygotowanych salach terapeutycznych. Na wyposażeniu sal są m.in. różnego rodzaju huśtawki, podwieszany suchy basen, drabinki, deskorolki, maglownica, ścianka wspinaczkowa – sprzęty, które uwielbia zdecydowana większość naszych młodych pacjentów.

Czym w ogóle jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to organizacja wejściowych danych zmysłowych dokonywana przez mózg. W procesie tym otrzymane informacje ze wszystkich zmysłów mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje, łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska. Gdy wszystkie funkcje są zrównoważone, motoryka ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, umysł łatwo przyswaja informacje, a pożądane zachowania pojawiają się naturalnie. Adekwatna integracja sensoryczna jest podstawą do prawidłowego rozwoju ruchowego, uczenia się i funkcjonowania na co dzień oraz wpływa na samoocenę dziecka i jego sposób postrzegania świata.

Wyróżnia się kilka systemów zmysłowych, które pozwalają nam na odbieranie konkretnych bodźców. Wszystkim znane są układy: wzrokowy, słuchowy i dotykowy. Natomiast o istnieniu układu przedsionkowego oraz układu proprioceptywnego wiele osób nie zdaje sobie sprawy. Układ przedsionkowy odpowiada za ruchy oczu, głowy i ciała. Pozwala nam balansować na równoważni, bujać się na huśtawce, koordynować ruchy obu stron ciała oraz łapać równowagę, gdy się potkniemy. Układ proprioceptywny nazywany jest również głębokim czuciem ciała. Korzysta on z danych dostarczanych przez mięśnie i stawy, aby informować mózg o pozycji ciała. Dzięki niemu możemy np. stać bez przewracania się, używać ołówka lub kozłować piłką. Wszystkie wymienione układy powinny prawidłowo funkcjonować i współpracować ze sobą, aby nie pojawiały się trudności dotyczące interakcji z otoczeniem oraz z rozpoznawaniem sygnałów wysyłanych przez własny organizm.

Terapia SI - na czym polega?

Terapia SI jest terapią indywidualną, czyli w spotkaniach z terapeutą uczestniczy jeden pacjent. Przez pierwszych kilka spotkań terapeuta diagnozuje pacjenta za pomocą dostosowanych do wieku, specjalistycznych metod badawczych. Istotną rolę odgrywa również wywiad z rodzicami dziecka oraz obserwacja swobodnego zachowania dziecka. Diagnoza jest niezbędna do opracowania indywidualnego programu terapeutycznego oraz wytyczenia odpowiednich celów terapii.

Zajęcia w naszej poradni trwają około 50 minut. Podczas spotkań terapeutycznych wykorzystuje się różnego rodzaju pomoce, zabawki, urządzenia oraz sprzęty terapeutyczne. Zabawy i ćwiczenia nie muszą być skomplikowane i trudne, aby można było osiągać sukcesy w terapii. Rodzice powinni jednak uzbroić się w cierpliwość w zakresie widocznych efektów – jest to kwestia indywidualna każdego dziecka, ale potrzeba czasu oraz systematycznej pracy na zajęciach i w domu, aby nastąpiła znaczna poprawa w funkcjonowaniu naszych podopiecznych.

Drodzy rodzice, jeżeli nie jesteście pewni, czy Wasza pociecha powinna korzystać z terapii integracji sensorycznej, zastanówcie się, czy Wasze dziecko:
• ma problemy z utrzymaniem równowagi, często potyka się, przewraca,
• ma obniżoną wrażliwość na bodźce, np. nie zwraca uwagi na zimno, ciepło, ból,
• jest wyjątkowo wrażliwe na bodźce, np. zatyka uszy, gdy słyszy pewne dźwięki, nie lubi obcinania/mycia włosów, unika zabaw związanych z brudzeniem rąk, przeszkadzają mu niektóre tkaniny ubraniowe (np. wełna), metki w ubraniach,
• szybko się męczy,
• ma opóźniony rozwój mowy,
• jest stale w ruchu, np. nieustannie biega, kręci się, skacze, huśta,
• ma kłopoty z umiejętnościami samoobsługowymi, np. ubieranie się, jedzenie posiłków,
• ma chorobę lokomocyjną,
• ma nienaturalny lęk przed wysokością, upadkiem, ruchem,
• nie lubi zabaw i gier ruchowych,
• ma słabą koordynację ruchową,
• nie potrafi skoncentrować się na zadaniu, doprowadzić czynności/zabawy do końca,
• ma kłopoty z opanowaniem technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie).

Jeśli u Waszego dziecka występuje kilka problemów z wyżej wymienionych, skontaktujcie się z naszą poradnią. Im wcześniej zaczniemy terapię, tym szybciej dziecko będzie gotowe do nabywania nowych umiejętności oraz do prawidłowego funkcjonowania w swoim otoczeniu – w domu, w przedszkolu lub szkole, w grupie rówieśniczej.

Zapraszamy serdecznie do poradni Agathum na zajęcia integracji sensorycznej!!!

W poradni Agathum można również skorzystać z zajęć fizjoterapii dla dzieci