Wiele osób zastanawia się, czym właściwie jest modna w ostatnim czasie terapia integracji sensorycznej. Mózg dziecka jest każdego dnia bombardowany rozmaitymi informacjami. Wszystkimi zmysłami mały człowiek segreguje, łączy ze sobą, interpretuje czy poznaje fakty, zestawiając je z tym, co już dla niego znane. Dzięki temu może odpowiedzieć na bodźce.

Jeżeli funkcje są zrównoważone ciało, dostosowuje się do otoczenia, jego zachowania są prawidłowe, a informacje dziecko przyswaja łatwo i szybko. To podwaliny do dalszego rozwoju i nabywania umiejętności społecznych. Kiedy występują zaburzenia przetwarzania bodźców, a samoocena dziecka spada, może to oznaczać konieczność podjęcia terapii integracji sensorycznej.

Systemy zmysłowe

Wyróżnia się kilka systemów zmysłowych, które pozwalają na odbieranie konkretnych bodźców. Wszystkim znane są układy: wzrokowy, słuchowy i dotykowy. Natomiast z istnienia układu przedsionkowego oraz układu proprioceptywnego wiele osób nie zdaje sobie sprawy. Układ przedsionkowy odpowiada za ruchy oczu, głowy i ciała. Pozwala nam balansować na równoważni, bujać się na huśtawce, koordynować ruchy obu stron ciała oraz łapać równowagę, gdy się potkniemy. Układ proprioceptywny nazywany jest również głębokim czuciem ciała. Korzysta on z danych dostarczanych przez mięśnie i stawy, aby informować mózg o pozycji ciała. Dzięki niemu możemy np. stać bez przewracania się, używać ołówka lub kozłować piłką. Wszystkie wymienione układy powinny prawidłowo funkcjonować i współpracować ze sobą, aby nie pojawiały się trudności dotyczące interakcji z otoczeniem oraz z rozpoznawaniem sygnałów wysyłanych przez własny organizm.

Na czym polega terapia integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej jest terapią indywidualną, czyli w spotkaniach z terapeutą uczestniczy jeden pacjent. W naszym ośrodku diagnoza jest stawiana na podstawie rozbudowanego wywiadu i testów. Każdorazowo jego jej przebieg dostosowuje się do wieku pacjenta oraz rodzaju problemu. Ważnym elementem jest obserwacja dziecka i wywiad z jego rodzicami lub opiekunami. Na tej podstawie opracowujemy indywidualny plan terapii integracji sensorycznej, który następnie realizujemy w naszym Centrum Terapii dla Dzieci. Zajęcia trwają około 50 minut. Podczas spotkań terapeutycznych wykorzystuje się różnego rodzaju pomoce, zabawki, urządzenia oraz sprzęty terapeutyczne. Zabawy i ćwiczenia nie muszą być skomplikowane i trudne, aby można było osiągać sukcesy w terapii. Rodzice powinni jednak uzbroić się w cierpliwość w zakresie widocznych efektów – jest to kwestia indywidualna każdego dziecka, ale potrzeba czasu oraz systematycznej pracy na zajęciach i w domu, aby nastąpiła znaczna poprawa w funkcjonowaniu naszych podopiecznych.

Kiedy rozważyć terapię SI?

Drodzy rodzice, jeżeli nie jesteście pewni, czy Wasza pociecha powinna korzystać z terapii integracji sensorycznej, zastanówcie się, czy Wasze dziecko:


• potyka się lub przewraca w wyniku zachwiania równowagi lub słabej koordynacji ruchowej,
• nie zauważa zmian temperatury, kiedy jest zimno lub ciepło, nie reaguje na ból, tj. ma obniżoną wrażliwość na bodźce,
• jest wrażliwe na bodźce, np. przeszkadzają mu pewne dźwięku lub codzienne czynności pielęgnacyjne, nie lubi zabaw podczas których brudzi się ręce, źle reaguje na kontakt z tkaninami np. wełną w składzie ubrań itp.
• nie przepada za zabawą i aktywnościami fizycznymi, w wyniku których szybko się męczy,
• boi się wysokości lub upadku, dlatego stroni od zabaw,
• stale się porusza — skacze, biega, chodzi, huśta, jest niespokojne i pobudzone,
• ma trudności z wykonywaniem codziennych czynności, takich jak jedzenie czy ubieranie się,
• ma opóźniony rozwój mowy,
• ma chorobę lokomocyjną,
• ma trudności z koncentracją i nauką.

Jeśli u Waszego dziecka występuje kilka problemów z wyżej wymienionych, skontaktujcie się z naszą poradnią. Im wcześniej rozpoczniemy terapię integracji sensorycznej, tym szybciej dziecko będzie gotowe do nabywania nowych umiejętności oraz do prawidłowego funkcjonowania w swoim otoczeniu – w domu, w przedszkolu lub szkole, w grupie rówieśniczej.