Zwierzęta w służbie rehabilitacji dzieci

agathum
agathum

Terapia z udziałem zwierząt, czyli animaloterapia lub zooterapia, to bardzo popularny i skuteczny sposób na poprawę stanu osób niepełnosprawnych. Korzystnie wpływa zarówno na rozwój fizyczny, jak i psychospołeczny. Polega na bliskim kontakcie ze zwierzętami, który pobudza zmysły i zachęca do pozytywnych zachowań i aktywności fizycznej. Animaloterapia jest polecana głównie dzieciom z zaburzeniami i chorobami takimi jak mózgowe porażenie dziecięce, zanik mięśni, niedowłady kończyn, zespół Downa, ADHD czy autyzm. Pomaga też osobom niewidomym i niesłyszącym.

Do rehabilitacji dzieci nadają się tylko zwierzęta o określonych cechach. Muszą być bardzo cierpliwe, łagodne i spokojne. Do terapii najczęściej szkoli się zwierzęta domowe, takie jak psy, koty, konie, alpaki, osły.  Potrafią one dobrze rozpoznawać emocje człowieka i dostosowują do nich swoje zachowanie. Są też bardzo atrakcyjne dla dzieci i motywują je do większego zaangażowania w terapię i rozwijanie swoich umiejętności.

Rodzaje zooterapii

W zależności od gatunku zwierzęcia, wyróżniamy różne rodzaje animaloterapii. W Polsce najpopularniejsze są:

    • Dogoterapia – Rehabilitacja z udziałem psów. Płynie z niej wiele korzyści dla rozwoju psychoruchowego dziecka – dogoterapia uczy wyrażania emocji i rozwija empatię, a z drugiej strony usprawnia funkcje motoryczne i wspiera aktywność ruchową.
    • Felinoterapia – Polega na kontakcie z kotem. Udowodniono, że koty pozytywnie wpływają na dzieci z zaburzeniami psychicznymi i społecznymi oraz działają kojąco na ból, co może być dużym wsparciem przy rehabilitacji ruchowej.
    • Hipoterapia – Terapia z udziałem koni. Wspiera rozwój ruchowy i poprawia równowagę. Ma też świetny wpływ na psychikę dziecka – rozwija koncentrację i uczy samodzielności.

Istnieją także bardziej „egzotyczne” formy zooterapii – na przykład delfinoterapia, alpakoterapia, awiterapia (z udziałem ptaków) czy rodoterapia (z udziałem gryzoni). Wybór animaloterapi zależy głównie od jej dostępności i potrzeb danego dziecka.