Umiejętność pisania jest ściśle związana z motoryką dziecka, dlatego warto zadbać o pierwsze ćwiczenia kształtujące poprawny chwyt już w wieku niemowlęcym. Co może być zaskakującym, to nawet chwytanie zabawek o zróżnicowanych kształtach i fakturach, a w późniejszym okresie chodzenie czy balansowanie na rowerku mają związek z motoryką, a co za tym idzie – w przyszłości również będą powiązane z umiejętnością rysowania i pisania.
Większość dzieci dzięki wykształceniu poprawnej postawy ciała i normatywnego posturalnego napięcia mięśniowego jest w stanie samoistnie rozwinąć również poprawny chwyt pisarski. Musi to jednak iść w parze z regularnym ćwiczeniem dłoni i rąk przez zróżnicowane zabawy. Dzięki temu w przeciągu wieku rozwojowego dziecko powinno samo poprawnie chwytać kredki.
Niekiedy dziecku należy pomóc w procesie nauki chwytania kredek
Poprawny chwyt pisarski nie tylko wpływa na jakość charakteru pisma i samą łatwość w pisaniu, ale może mieć dodatkowo wpływ na aktywność dziecka i jego chęć uczestniczenia w zabawach związanych z rysowaniem i pisaniem w okresie szkolnym. Dziecko z niepoprawnie wykształtowanym chwytem pisarskim może doświadczać bólu dłoni i przedramienia, szybciej się męczyć, a w wieku szkolnym cierpieć z powodu frustracji przez niepowodzenia w zapisie w liniach. W razie poważnych obaw zachęca się rodziców o konsultację z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
By pomóc dziecku rozwinąć poprawny chwyt pisarski można wykonywać z nim proste ćwiczenia. Jeśli dostrzegamy, że dziecko niechętnie chwyta kredkę w prawidłowy sposób można zachęcić je do trzymania niewielkiej piłeczki w dłoni podczas rysowania. To niejako wymusi na nim konkretny rodzaj chwytu. Oprócz tego zaleca się: wydzieranie małych skrawków papieru, zapinanie guzików czy przypinanie spinaczy do ubrań.