Dyskalkulia – czym jest i jak się ją diagnozuje?

agathum
agathum

Dyskalkulia to zaburzenie, które objawia się trudnościami w przyswajaniu i operowaniu pojęciami matematycznymi. Dotyka dzieci oraz dorosłych i może mieć poważne konsekwencje w życiu codziennym.

Czym jest dyskalkulia?

Dyskalkulia to specyficzne zaburzenie rozwoju zdolności matematycznych, które utrudnia przyswajanie i zrozumienie pojęć matematycznych. Diagnozy pedagogiczne mówią o tym, że osoby z tym zaburzeniem mają problem z wykonywaniem prostych operacji matematycznych, takich jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Mogą także mieć trudności z rozpoznawaniem cyfr, liczeniem oraz zapamiętywaniem i porównywaniem liczb. Te problemy nie wynikają z braku inteligencji czy odpowiedniego nauczania, ale z wewnętrznych trudności poznawczych. Dyskalkulia może również objawiać się trudnościami w orientacji przestrzennej, problemami z mierzeniem czasu oraz rozumieniem schematów czy sekwencji. Osoby z dyskalkulią często doświadczają frustracji i obniżonego poczucia własnej wartości, ponieważ ich trudności są często niezrozumiane przez otoczenie. 

Jak diagnozuje się dyskalkulię?

Diagnoza pedagogiczna dyskalkulii opiera się na szczegółowej ocenie zdolności matematycznych oraz ogólnego poziomu funkcjonowania poznawczego ucznia. W procesie diagnozy specjalista ocenia umiejętności dziecka w zakresie arytmetyki, geometrii i rozwiązywania problemów matematycznych. Ważne jest również uwzględnienie historii edukacyjnej dziecka oraz obserwacja jego zachowań w różnych sytuacjach szkolnych. Wyniki tych obserwacji oraz testów pomagają zidentyfikować specyficzne trudności i opracować odpowiednie strategie wspomagające.  Przeprowadzenie diagnozy pedagogicznej dyskalkulii wymaga zaangażowania zespołu specjalistów, w tym psychologów, pedagogów oraz nauczycieli. Testy diagnostyczne mogą obejmować ocenę umiejętności liczenia, rozumienia pojęć matematycznych, a także zdolności do rozwiązywania problemów matematycznych w praktycznych sytuacjach. Diagnoza powinna być przeprowadzona w sposób holistyczny, uwzględniając różne aspekty funkcjonowania dziecka, aby stworzyć pełny obraz jego trudności i mocnych stron.